Vaarseizoen in zicht!

Het Vaarseizoen staat weer voor de deur!

De echte bootliefhebber kijkt er natuurlijk al lang naar uit, maar nu is het echt zover!  

Het vaarseizoen gaat weer van start! Om veilig en onbezorgd te kunnen varen  is het nu tijd om alles na te lopen. Ook al is je boot “winterklaar” weggezet, dan nog adviseren we om alle belangrijke punten te checken voor de start van het nieuwe seizoen.

BRANDSTOF
Is je boot weggezet in de winterstalling zonder te zijn af getankt, dan is de kans groot dat er condens is ontstaan. Controleer (indien aanwezig) het brandstof-waterseparatiefilter en/of inspectieglazen. Ervan uit gaande dat je de filters na het seizoen hebt vervangen. Als dit niet het geval is vervang deze dan alsnog. Indien er (condens)water onder in de tank is komen te staan, tap deze af tot dat er weer schone brandstof uit de aftapkraan stroomt. Heb je geen aftapkraan, gebruik dan een slimme hevelpomp waarmee je onder je brandstoftank kan komen.

ACCU
De 1e keer starten na het winterseizoen is bij vele booteigenaren vaak een spannend moment. Toch is dit echt niet nodig wanneer je zorgt dat jij je accu ook tijdens de winterperiode in goede conditie houdt. Heb je een onderhoudsvrije accu, let dan op mogelijke corrosie van de accupolen, indien er corrosievorming is, verwijder de kabels, maak de polen schoon en vet ze in met een zuurvrije vaseline. Bij een natte (lood zuur) accu moet gecontroleerd worden of het waterniveau per cel nog voldoende is (zo nodig bijvullen). Laad indien nodig de accu op met een geschikte lader. Voor weinig geld koop je al een accutester, is de accu slecht? Vervang deze dan om problemen in het vaarseizoen te voorkomen.

KOELSYSTEEM
Controleer zeker na het winterseizoen het waterniveau in de expansietank van een gesloten koelsysteem. Voor een scheepsmotor met een natte uitlaat is het belangrijk dat het gehele koelsysteem vrij is van belemmeringen. Controleer daarom goed op de aanzuiging en het wierfilter, de impeller van de pomp op schade en scheuren en/of vervang de impeller. Dit voorkomt heel veel ellende en eventuele schade. Kijk ook je koelwaterslangen na op veroudering, scheuren en lekkages. Check of er na het starten voldoende water uit de uitlaat komt. Overigens ook handig om dat in het seizoen dagelijks te doen. Voor het bijvullen van een koelvloeistof adviseren we te kijken in het instructieboekje welke koelvloeistof er vereist is. Geen instructieboekje? En is het geen andere informatie voor handen neem dan een koelmiddel, wat zich kan mengen met verschillende koelmiddelen, om problemen te voorkomen.

OLIE
Zeker aan het begin van het seizoen is het belangrijk het oliepeil te controleren alvorens te starten. (Wij adviseren dit toch ook in het seizoen bij regelmaat te doen). Let er vooral ook op of er geen grijze verkleuring aanwezig is, dit zou kunnen betekenen dat er water in de motorolie zit. Heeft jouw boot een  keerkoppeling, let dan goed op eventuele lekkages. Na het vorige seizoen niet toegekomen aan het verversen van de olie en filters, dan adviseren we dit alsnog te doen.

VET
Voor het smeren van de smeerpunten is het belangrijk dat je het juiste vet (zelfs bestand tegen zoutwater) kiest. Zo maar een vet, is toch echt niet voldoende voor de smeerpunten van jouw boot. Er zijn maar weinig vettypes die echt een heel seizoen bestand zijn tegen water. Goedkoop is dan vaak duurkoop.

 

Wanneer jij alle punten hebt nagelopen en waar nodig actie hebt ondernomen, kan je veilig en onbezorgd beginnen aan het nieuwe vaarseizoen.

Delen:

Whatsapp