Start-Stop Systeem
Het start stop systeem bespaart brandstof en vermindert CO2-uitstoot, maar hoe zit het nu eigenlijk met de eventuele (extra) slijtage kosten?
Bij velen al bekend, maar voor wie dit systeem niet kent; je komt aan bij een stoplicht, stopt en de motor slaat af. Deze slaat automatisch weer aan als je wilt wegrijden.
Deze technologie werd al bedacht in de jaren ’70 en ’80 maar werd op dat moment simpelweg niet verder ontwikkeld, omdat er op dat moment geen interesse voor was. Zo’n 50 jaar later zijn de meeste moderne auto’s toch uitgerust met dit systeem. Dit is natuurlijk niet zonder reden, alle mogelijk haalbare besparingen t.o.v. brandstofverbruik en minder CO2-uitstoot zijn het gesprek van de dag.
Jaarlijks worden miljarden liters brandstof verbrand in een file of tijdens stationaire situaties. Een Start-Stop systeem is dan natuurlijk een directe winst, het kan, afhankelijk van een aantal externe factoren tussen de 3% en 10% brandstof besparen. Door de hoge brandstofprijzen van de laatste jaren is de interesse in- en acceptatie van het systeem toegenomen. Voor bestuurders die het niet prettig vinden, is er altijd nog de mogelijkheid om e voor te kiezen om het systeem uit te zetten.
Wat betekent dit systeem nu eigenlijk voor slijtage van de motor in jouw auto?
De meeste motorslijtage vindt plaats bij de “start” op het moment dat de bewegende delen in beweging moeten komen terwijl de olie nog niet rondpompt. Tot wel 75% van de slijtage, over de gehele levensduur van een motor, komt voort uit de opstartfase. De krukas en de nokkenas(sen) worden normaal gesproken ‘zwevend’ gehouden door de opgebouwde smeerfilm als de assen draaien, maar als de motor uit is, ‘zakken’ deze naar beneden en rusten ze op de lagerschalen.
Wanneer de motor gestart wordt is er dus metaal-op-metaal contact. Ook al is het maar heel even, (vaak niet eens een halve omwenteling van de as) voordat een smeerfilm is opgebouwd, het zorgt wel voor een serieuze bijdrage aan de slijtage. Uit gedegen onderzoek blijkt dat een auto, uitgerust met een Start-Stop systeem, wel tot 3 keer vaker zijn motor start dan een auto zonder dit systeem.
Daarom hebben autofabrikanten voor auto’s uitgevoerd met een Start-Stop systeem vaak meer robuuste onderdelen ontwikkeld en gemonteerd. Zo kan er zonder problemen een beetje extra slijtage plaatsvinden. Maar er zijn meer mogelijkheden om deze extra slijtage tegen te gaan. Autofabrikanten en smeermiddelproducenten hebben hiervoor nieuwe en betrouwbare smeermiddelen ontwikkeld die juist onder deze omstandigheden extra goed presteren.
In de webshop van Oliehandel.NL vind je van verschillende merken diverse synthetische oliën van hoge kwaliteit die, in samenwerking met het voor jouw motor afgestemde additievenpakket, uitstekend geschikt zijn om de motor te beschermen in deze zware omstandigheden. Dit wordt bijvoorbeeld bereikt bij de zeer dunne, op brandstofbesparing gerichte oliën, zoals de Eurol Elance FE 0W-20. Dit is een erg dunne 0W-20 olie, daarom ondersteunen de zorgvuldig geselecteerde additieven de juiste smering bij het scheiden van de metalen oppervlakken tijdens het starten voordat de (dunne)smeerfilm is opgebouwd. De hoogwaardige synthetische basisolie blijft ook bij een lange verversingsinterval in tact. Zelfs tijdens deze zware omstandigheden waarin bijvoorbeeld temperaturen oplopen als de motor uit is gezet.
Bij het gebruik van de juiste, goede kwaliteit olie en door het hanteren van het voorgeschreven verversingsinterval, betaal jij dus niet de prijs van een hogere slijtage om een lager brandstofverbruik te realiseren. Wel is het heel belangrijk dat de specificatie, voorgeschreven door de fabrikant van jouw voertuig overeenkomt met het product wat jij gaat gebruiken voor de oliewissel. Weten welke olie geschikt is voor jouw auto? Raadpleeg dan onze online productadviseur, vul je kenteken in en vind het juiste advies.
Staat jouw auto er nog niet tussen, of lukt het niet om de juiste olie te vinden? Neem dan contact op met de specialisten van Oliehandel.NL