OLIEHANDEL.NL OVER WONDEROLIE EN SUPERSAPJES: WAAROM ADDITIEVEN EEN MUST ZIJN!

EGR (uitlaatgasrecirculatie) en katalysatoren veroorzaken vaak vervuilingsproblemen. Injectiesystemen zijn gevoelig omdat de sproeier-gaatjes kleiner uitvallen, zeker wanneer ze in de hete verbrandingskamer zitten. De slechtere kwaliteit (bio toegingen) van de huidige brandstof verergert dit. Je moet daarom rekening houden met snelle veroudering van benzine. Hierdoor ontstaat er lakvorming in brandstofpompen, leidingen en injectoren, wat voor verstoppingen zorgt.

Dicht-roetende EGR-klep
In de dieselwereld hebben we te maken met directe inspuiting via common-railtechniek met hoge inspuitdrukken en toepassing van snel schakelende elektromagnetische injectoren of Piezo-injectoren. Ook hier zien we EGR in terug, plus het roetfilter. Ook diesel bevat een steeds hoger percentage bio-bestanddelen, die een snellere vervuiling van het brandstofsysteem en de motor veroorzaken. Het roetfilter functioneert alleen goed als het tijdig kan regenereren, wat lang niet altijd lukt bij kortere ritten. Verstopping en een dicht-roetende EGR-klep zijn dan ook een veelvoorkomend gevolg.

Langere onderhoudsintervallen
Er worden veel betere smeermiddelen verkocht dan vroeger, maar er is ook sprake van langere onderhoudsintervallen, wat eerder voor ‘slijtage’ van de olie en verzadiging van vuil absorberende dopes zorgt. Vuilafzetting en lakvorming kunnen in veel gevallen leiden tot turboschade en vastzittende hydraulische klepstoters.


Bij bovenstaande symptomen kun je rekenen op prijzige reparaties. Het loont echt om eerst eens naar betaalbare alternatieven te kijken! En dan bedoelen we uiteraard additieven, producten die je aan de vloeistoffen van de motor toevoegt om een probleem uit de wereld te helpen of te voorkomen. Er zijn vele additieven ontwikkelt die niet alleen reinigen, maar ook beschermen. Goede additieven bevatten geen oplosmiddelen, zodat de smeereigenschappen behouden blijven. In de brandstofadditieven zitten geen hoge concentraties aromaten, wat het aantasten van afdichtingen voorkomt.

Onvolledige verbranding

In een vervuild benzinesysteem zullen een slechte brandstofverneveling en een foutief sproeierbeeld van de injectoren leiden tot een onvolledige verbranding, met als resultaat een hoger verbruik en naargelang uitstoot plus vermogensverlies. Je kan dit oplossen door een speciaal reinigingsmiddel of een System Cleaner aan een tankvulling toe te voegen. Deze producten reinigen de injectoren, het brandstofsysteem, de verbrandingskamer en de EGR. Voor extreme vervuiling van de EGR bestaat een aparte EGR-reiniger. Het is zeker niet onverstandig om ook een brandstof verbeterraar te gebruiken.

DPF- cleaner
Voor dieselsystemen bestaan eveneens reinigers om het brandstofsysteem met injectoren (verstopt en aangetast door roet) schoon te maken, zoals Eurol Diesel Injection Cleaner en Eurol Diesel System Cleaner, die trouwens ook preventief werken. Specifieke problemen treden op met roetfilters, die zo nu en dan moeten regenereren om de opgevangen deeltjes te verbranden. Dat proces vergt een hoge uitlaattemperatuur, die vaak niet bereikt wordt als u met de auto hoofdzakelijk korte ritten maakt. Een DPF-cleaner kan de verbrandingstemperatuur verlagen van 600 naar 400 graden, zodat er eerder regeneratie optreedt.

Schade
Motorolie bevat al belangrijke additieven, onder andere om vuil effectief af te voeren. Bij oudere motoren kan door verschillende oorzaken vervuiling ontstaan, maar ook nieuwere krachtbronnen blijken er gevoelig voor. Daarbij komt dat veel automobilisten korte ritten maken, waardoor de dopes in de olie onvoldoende de kans krijgen om effectief te werken, wat tot lakafzettingen in hoog belaste delen (zuigerveren, turbolagers) leidt. Vuildeeltjes blijven juist kleven aan koudere delen, zoals olieleidingen. Het wachten is dan op schade aan een turbocompressor, black sludge en/of olieverbruik. Dit laatste door lakafzetting op de olieschraapveren. Hierdoor zullen EGR en roetfilter eerder vervuild raken. Dit met alle gevolgen van dien, een goed preventief regenereer additief voor je roetfilter is dus beslist geen overbodige luxe!

Motor & Versnellingsbak spoelen
Om het probleem bij de bron aan te pakken verdient het aanbeveling de motor te spoelen met een goede flush, gevolgd door het verversen van olie en vervangen van het filter. Een goede flush maakt de olieschraapveren, de olietoe- en -afvoer naar de turbo en de hydraulische klepstoters weer gangbaar. Uitgeharde afdichtingen, bijvoorbeeld keerringen, zorgen op termijn voor olielekkage. Deze zijn soepel te maken met een Stop Leak. Er bestaan ook additieven om de viscositeit van het smeermiddel bij hoge temperaturen te verhogen of om de smeerfilm te versterken. Verder zijn er additieven om een handgeschakelde of automatische versnellingsbak te reinigen, lekvrij te houden of te maken en om de prestaties van de olie te verbeteren.

Koelsysteem
Het koelsysteem heeft het tegenwoordig zwaar. Dit door de combinatie van veel warmte-ontwikkeling in moderne motoren en een beperkte inbouwruimte, dus minder capaciteit. Het koelsysteem verdient extra aandacht, zoals het tijdig verversen van de koelvloeistof ( vaak om de twee jaar volgens fabrieksnormen). Net als olie bevat koelvloeistof namelijk additieven die vergaan, denk hierbij aan bijvoorbeeld aan anti-corrosiedopes. Dit leidt op den duur tot veel aanslag en dus een slechte werking van het koelsysteem. Een radiatorcleaner biedt in zo’n geval een reinigende werking. Kleine lekkages kan je oplossen met een radiatorsealer.

Additieven advies

Alles bij elkaar opgeteld bestaan er dus veel en verschillende additieven die problemen kunnen oplossen en dure reparaties kunnen voorkomen. Op de website van Oliehandel.NL, vind je veel additieven met een duidelijke omschrijving van de werking. Heb je toch nog vragen, dan kan je ze gewoon bellen, daar zitten mensen met kennis van zaken die je graag helpen bij het vinden van de juiste additieven voor jouw probleem.

Delen:

Whatsapp