Oldtimer in de stalling!

Tijd voor de winterstalling!

Of we nu willen of niet, de winter, inclusief natte bladeren en strooizout, is weer in aantocht. Tijd om je oldtimer veilig & droog te stallen. Het perfecte moment om jouw oldtimer wat extra aandacht te geven om vervelende problemen te voorkomen.  Wij geven je graag enkele schoonmaak- en onderhoudstips om in het voorjaar weer optimaal van je oldtimer te kunnen genieten, na een langere tijd van stilstaan. Goed voor het behoud van je oldtimer, zodat de auto in het voorjaar weer in topconditie de weg op kan.

Interieur

Jouw oldtimer klaarmaken voor de winterstalling begint bij een grote schoonmaak van het interieur. Wat begint met het stofzuigen van de auto, waarbij het verstandig is om matten en bekleding te controleren op vochtige plekken, om roest- en rotvorming te voorkomen. Als je klaar bent haal dan de vloermatten uit de auto.
Na het compleet uitzuigen van je auto is de volgende logische stap het poetsen van het interieur. Hierbij is het van belang rekening te houden met het type materiaal. Een simpele allesreiniger is goed voor kunststof, maar leer en rubber vragen om een andere behandeling. Voor leer zijn er verschillende middelen verkrijgbaar die het leer verzorgen en soepel houden. Voor rubber is rubbercare of het vertrouwde vaseline de juist oplossing. Hiermee voorkom je dat het rubber uitdroogt en scheurt.

Exterieur

Nu de binnenkant van de oldtimer keurig schoon is, verdient ook buitenkant de nodige voorbereiding. Na de wasbeurt is het verstandig om direct de lak en tectyllaag te controleren op eventuele schade en roestplekjes. Reinig ook het carrosserie en geef hierbij zeker aandacht aan de onderzijde en de binnenkant van de spatschermen. Naast poetsen kunt u de auto ook waxen en/of polijsten. Chroom behandelt u met speciaal schoonmaakmiddel.Wij raden u aan om de ruitenwissers na de schoonmaak eraf te halen voordat je de oldtimer naar de winterstalling brengt. Je voorkomt hiermee onnodige uitdroging van de rubbers. Heeft u een cabrio? Dan is dit ook het perfecte moment om de kap opnieuw te impregneren.Droog na het schoonmaken alle onderdelen grondig en laat jouw oldtimer met de ramen open nog even goed ventileren na de grote schoonmaak.

Voordat je de oldtimer naar de winterstalling brengt is het verstandig om op een droge dag nog een ritje te maken van ten minste 20 kilometer. Door dit ritje kan de motor op bedrijfstemperatuur komen, waardoor alle oliën, smeermiddelen en vloeistoffen in aanraking komen met de vitale delen. Ook laad je hierdoor de accu goed op.Het is verstandig om de bandenspanning te verhogen tot ongeveer 4 bar, om vervorming van de band te voorkomen. Vul de brandstoftank ook volledig om roestvorming te voorkomen.

In de winterstalling

Zet je auto niet op de handrem, maar liever in de eerste versnelling om vastzittende remschoenen te voorkomen. Tijdens de winterstalling loopt de accu van je stilstaande auto langzaam leeg door zelfontlading. Dit kan problemen opleveren wanneer je van het voorjaar weer wilt vertrekken. Verwijder daarom de accu uit de auto en zorg thuis dat deze op spanning blijft. Een andere oplossing is om de accu in de stalling op een geschikte druppellader aansluiten, met als resultaat een volle accu die aanzienlijk langer meegaat.

Als laatste raden wij je aan om een autohoes te gebruiken als extra bescherming tegen stof en vuil. Wel is het belangrijk dat de hoes van een luchtdoorlatende stof is gemaakt. Laat de ramen een klein stukje open en sluit de deuren niet volledig. Zo blijft het interieur goed gelucht en plakken de rubbers niet vast, waardoor deze beduidend langer meer gaan.

Een optimale winterstalling is vrij van vuil, ongedierte en vocht. Een ideaal klimaat voor uw klassieker is een luchtvochtigheid van ongeveer 40% bij 15 graden boven nul.

Delen:

Whatsapp