WANT: WAKEY, WAKEY, DIE PLAATJES HEBBEN LIEFDE NODIG
Even wakker worden. Juist classic cars verdienen special care met speciale oliën en additieven voor klassiekers. De juiste olie is van cruciaal belang om alles gesmeerd te laten lopen. Het zal je niet verbazen dat een racemotor andere oliën en additieven behoeft dan een classic car.
OLIE: TOEN EN NU
De kenner weet dat er tal van oliën op de markt zijn. Een auto uit begin vorige eeuw zit duidelijk anders in elkaar dan een auto met de hedendaagse technologie. Logisch gevolg is dat elke auto een andere olie nodig heeft. Viscositeit, zinkgehalte en fosforgehalte kunnen flink wisselen.
SINGLE- MONO EN MULTIGRADE
De aanduiding Singlegrade staat voor olie die enkel te gebruiken is bij een temperatuur boven of onder 0. Singlegrade olie is te herkennen aan het feit dat er maar één getal staat aan de linkerzijde van de W in de viscositeitsklassering(bijvoorbeeld80W). Dit olietype wordt vrijwel uitsluitend gebruikt bij stationaire motoren of oldtimers.
Multi-grade is de aanduiding die voor het gros van de oliën geldt. Dit is olie die het gehele jaar door en bij alle weersomstandigheden kan worden gebruikt. De olie is gemakkelijk te herkennen door de twee waarden aan weerszijden van de W in de viscositeitsklassering(bijvoorbeeld5w30).
MILLERS, EUROL, CASTROL, PENRITE, KROON OIL, EUROL, DCO
We kunnen nog we uren tikken over de geschikte oliën. Handiger is als je even in ons assortiment gaat kijken. Speciaal voor de oude pareltjes hebben onder andere Millers, Gulf, Motorex, Castrol en Penrite een schitterend assortiment voor de klassieke auto.
Kom je er niet uit? Geef onze adviseur even een mailtje of een belletje. We helpen je graag om de juiste middelen en additieven te scoren voor jouw ouwe Bessie.
HEY! Bestel je deze week nog olie voor je klassieker? Gebruik dan couponcode 'classic10' voor 10% korting! (Geldig t/m 22-03-2019)