Het belooft heerlijk weer te worden komende week. Bovendien staat de Zwarte Cross komend weekend voor menigeen op het programma. Genoeg redenen om de motor “van stal” te halen. En voor ons een goed moment om het volgende onderwerp aan te halen; het smeren van je motorketting. Hoe je dit het beste kunt doen en hoe vaak het nodig is lees je in deze blog.
Het is voor de hand liggend, maar kettingvet smeert je ketting. Doordat het smeermiddel zich aan je ketting hecht zorgt het ervoor dat het deel tussen de ketting en de tandwielen soepel loopt. Daarnaast zorgt kettingvet ervoor dat de schakels van de ketting en de rubberen ringen die ertussen zitten gesmeerd blijven. Wanneer je ketting helemaal uitgedroogd is, zal deze veel sneller slijten en roesten.
Je kunt de motorketting het beste smeren net nadat je op de motor hebt gereden. Na het rijden is de ketting namelijk nog warm waardoor de ketting uitzet. Dit geeft de kettingspray de kans om beter te hechten tussen de schakels.
Parkeer je motor dus niet meteen, maar zet hem op de middenbok of op een paddockstand. Pak je kettingspray en draai langzaam aan het achterwiel terwijl je de binnenkant van de ketting insprayed. Ga door tot je ketting volledig is ingesmeerd.
Na het smeren van de ketting is het belangrijk om niet meteen te gaan rijden. Geef het smeer even de kans om goed in te trekken en voorkom dat je motor onder het smeer zit. Na een half uurtje is het smeer goed gehecht en is je motorketting er weer helemaal klaar voor.
Hoe vaak je de motorketting moet smeren hangt voornamelijk af van de omstandigheden waarin je rijdt. Wij raden aan om elke 500 km de ketting te voorzien van een verse laag smeermiddel. Als je vaak in de regen rijdt, dan is het verstandig om je ketting vaker in te smeren.
Advies nodig voor het smeren van jouw motorketting? Wij helpen je graag!