MOTOR REINIGEN EN KETTING SMEREN

Vooral de ketting wordt extreem belast, deze wordt blootgesteld aan enorme krachten en is voortdurend onderhevig aan slijtage bevorderend vuil.

Het is daarom belangrijk dat je ketting goed werkt en nog vele kilometers mee gaat.

Het is voorjaar, de eerste blik in de stalling is vaak even schrikken…Wát ziet die motor eruit!

Wie zijn motor voor de winter niet heeft gepoetst, zit nu opgescheept met een dikke laag (vast)vuil.

Oud kettingsmeer (uitgezonderd onze cardanvrienden natuurlijk) straatvuil en insecten plakken hardnekkig aan de onderdelen.

De hoogste tijd dus voor een totale reiniging! Gebruik je de juiste onderhoudsproducten? Dan is dit geen enkel probleem!

Het beste is om te beginnen met een totaal reiniger. Deze is voorzien van een traploos instelbare sproeikop en hiermee gaan we het grove vuil grondig te lijf. Motor inspuiten en…het krachtige effect is direct zichtbaar door de superieure gelformule. Deze voorkomt op effectieve wijze dat de reiniger van het onderdeel afdruipt.

De “plakkende” vloeistof pakt het grove vuil optimaal aan en de hele motor kan hiermee veilig worden behandeld. Inspuiten en in laten trekken en afspuiten. Het vuil spoelt moeiteloos weg, zelfs oud kettingsmeer of aangekoekte olie, je zal echt versteld staan! Voor erg hardnekkig vuil mag je er gerust een sponsje overhalen.

Tip! Spuit niet op de elektrische verbindingen en of in lagers met de hogedrukspuit. De S100 Totaalreiniger maakt alles ongelofelijk schoon en glanzend.

Daarna nemen we de ketting onderhanden. De O en X ringen hebben natuurlijk te lijden onder het vuil wat plakt aan het oude ketting vet en hierdoor de wrijving tussen de schakels verhoogt. Hiervoor gebruiken we een goede kettingreiniger van S100. Indien je te maken hebt met erg hardnekkig vuil, na het inspuiten, kan je even een harde borstel gebruiken. Deze laat je een paar minuten intrekken en spuit je daarna af met water. (Geen hogedruk gebruiken).

Je zal zien hoe effectief deze kettingreiniger is! Nu alleen nog een nieuw smeermiddel voor de ketting aanbrengen en ook deze klus is geklaard.

TIP! Spuit nooit boven op de ketting, maar altijd van binnenuit, zo wordt het vet door de centrifugale kracht tijdens de rit naar de juiste plaats geperst. Er zijn natuurlijk meerdere goede kettingspray’s. Ook de dry lube kettingspray van S100 is een heel bekend product. Deze blijft goed plakken en spoel je met water niet zo snel weg.

Zo, motor gewassen en ketting gesmeerd, nu ff tijd voor een eerste ritje !?

In een volgend blog vertellen we graag meer over onderhoud van je motor, kleding & helm.

Delen:

Whatsapp