Het Ilsac keurmerk

Meer weten over Ilsac?

In het begin van de jaren reden er in het grootste deel van Noord-Amerika veel auto’s die  gemaakt werden in Japan en de Verenigde Staten. Door deze fabrikanten kwamen er nieuwe normen op het gebied van motorolie-certificering - internationale smeermiddelstandaardisatie- en goedkeuringscomité, zo begon Ilsac gevormd te worden. De naam staat voor "International Committee for Standardization and Testing of Motor Oils".  De makers van het Comité van Steel Aama, zijn de vereniging van fabrikanten van Amerika en JAMA - dezelfde associatie uit Japan.

Vaak wordt ILSAC beschouwd als een van de categorieën API, hoewel het onafhankelijk kan worden gebruikt. Ilsac is allereerst een andere aanvullende controle tussen de fabrikant en de consument.  We vertellen je graag welke kwaliteiten deze categorie bepaald.

  • Verminderde viscositeit - 2,6-2,9 MPa vereist voor motoren met verhoogde kracht
  • Verhoogde stabiliteit voor afschuifvervormingen zorgt voor de uitvoering van de samenstelling bij verhoogde druk
  • Vermindering van het brandstofverbruik; Laag fosforgehalte in brandstof, zodat de duurzaamheid van katalysatoren is gewaarborgd
  • Uitstekende fitheid, zelfs bij verminderde bedrijfstemperaturen; Lage volatiliteit is minimale verdamping
  • Verminderd schuimen

Ook de Ilsac is ingedeeld in categorieën deze zijn gemarkeerd met een GF-Cijfer.

ILSAC GF-1 - Sinds 1996 wordt vandaag beschouwd als verouderd. Volledig samengevat in termen van de SH API, waar motoroliën worden gepresenteerd met een viscositeit van SAE 0W30, 0W40, 0W50, 5W30, 5W40, 5W50, 5W60, 10W30, 10W40, 10W50, 10W60

GF-2 - C 1997Ceabbles API SJ met SAE 0W30 viscositeit klaslokalen, 0W40, 5W20, 5W30, 5W40, 5W50, 10W30, 10W40 en 10W50

GF-3 - Vanaf 2001 als de SL-API. Hier zijn eco-vriendelijke, economische motoroliën met uitstekende antislijtage-eigenschappen en weerstand tegen Oxion, die de prestaties van de motor kan garanderen, zelfs met extreem hoge belastingen. De overeenkomstige categorieolie is verplicht om energiebesparing te zijn

GF-4 - Vanaf 2004, zoals API SM en gereguleerde viscositeitsklassen SAE 0W20, 0W30, 5W20, 5W30, 10W30. Energiebesparende indicatoren zijn vereist. Bovendien zijn de brandstoffen van deze categorie zeer bestendig tegen oxidatie, ze hebben verbeterde detergentia, het minste gevoelig voor het uiterlijk van deposito's. Deze oliën zijn goed geschikt voor katalytische systemen die de doorgebrachte gassen herstellen

GF-5 - geïntroduceerd in 2010 samen met de SN API. Alle operationele kenmerken van motoroliën worden aangedraaid tot de limiet. Verhoogde vervangingsintervallen en uitstekende detergentia worden ook gekenmerkt. Het is deze olie die duurt als basis van de ontwerpers van motoren van de toekomst. Ze zijn compatibel met elastomeren en zijn perfect beschermd tegen DVS-verontreinigingen met turbo.

GF-6 -  is de nieuwste ILSAC -norm voor motorolieprestaties, gericht op het verbeteren van het brandstofverbruik en het verbeteren van de motorcapaciteiten voor personenauto's. Deze nieuwe standaard vervangt de huidige ILSAC GF-5 standaard. Elk nieuw standaardniveau is achterwaarts compatibel met de vorige generatie.

De GF-6 biedt voorontsteking bij lage snelheid (LSPI) en bescherming tegen slijtage van de distributieketting, terwijl de zuigerzuiverheid en het brandstofverbruik worden verbeterd

We gaan graag wat verder in op de nieuwe ILSAC norm GF-6

ILSAC-normen evolueren en verbeteren voortdurend om te blijven voldoen aan de steeds veranderende eisen van de industrie & autofabrikanten. De populariteit van turbomotoren bij Original Equipment Manufacturers (OEM's) heeft mede geleid tot een nieuwe focus op turbo-specifieke normen voor GF-6. Het belangrijkste doel van de GF-6 is het bestrijden van problemen met LSPI, een probleem wat vaak voorkomt bij motoren met turbocompressor. LSPI creëert overmatige druk in de cilinders van de motor, wat permanente schade kan veroorzaken aan cilinderwanden, zuigers, zuigerveren, drijfstangen en bougies. De interne motorschade veroorzaakt door LSPI kan ook leiden tot catastrofale motorstoringen.  Net als bij de upgrade van API SN naar API SN Plus in 2018, vereisen ook de nieuwe ILSAC GF-6-normen extra bescherming tegen de schadelijke effecten van LSPI in de moderne turbomotoren van vandaag.

Schrijft jouw voertuig een ILSAC GF-6 olie voor en weet jij niet zeker welke olie hieraan voldoet? Neem dan contact op met de specialisten van Oliehandel.BE

Share:

Whatsapp