Waarschuwingslampjes!

Het is niet aan te raden om zomaar een dashboardlampje te negeren wanneer deze gaat branden. Het is een melding van iets wat aandacht nodig heeft. De urgentie wordt aangegeven door de verschillende kleuren van de lampjes.

  • Groen: systeem of functie ok
  • Wit: aanwijzing
  • Geel of oranje: waarschuwing, zo snel mogelijk controleren
  • Rood: serieuze waarschuwing; direct actie ondernemen (stoppen, controleren, verhelpen)

 

Voorbeeld:

Het oranje waarschuwingslampje van het brandstoffilter geeft aan dat je het brandstoffilter moet laten controleren en daar niet te lang mee moet wachten.

Een auto heeft regelmatig onderhoud nodig wat wordt gecontroleerd door de boardcomputer. Wanneer je één van onderstaande (of vergelijkbaar) symbolen ziet, is het tijd voor onderhoud aan een systeem of onderdeel.

 

Ieder merk kan afwijkende aanduidingen gebruiken, er zijn veel meer controle lampjes, in deze blog belichten we er een aantal. Deze hebben veelal te maken met brandstof en vloeistoffen georiënteerde waarschuwingssymbolen.

 

 

 

Lage bandenspanning 

Een te lage bandenspanning verlengt de remweg, verslechtert de wegligging, verhoogt het risico op een klapband en zorgt voor een hoger brandstofverbruik.

 

 

Voorgloeien dieselmotor

Dit lampje brandt wanneer een dieselmotor koud is. Als de buitentemperatuur lager is dan acht graden, moeten dieselmotoren voorgloeien voordat je ze start. Het lampje gaat weer uit als de motor genoeg is verwarmd. Mocht het lampje tijdens het rijden aangaan dan kan de auto in noodloop gaan. Het kiest dan een stand die het meest veilig is. Stop in dit geval de auto op een veilige plek en adviseer het instructieboekje van de auto.

 

Oliepeillampje

Wanneer dit lampje gaat branden is er vaak sprake een lage oliedruk.

Stop dan meteen, te weinig olie kan je motor serieus beschadigen. Controleer het oliepeil en vul het eventueel bij. Blijft het lampje branden, dan is er een ander probleem dat verholpen moet worden. Als je doorrijdt, zorgt dat meestal  voor serieuze schade!

 

Onderhoudswaarschuwingslampje

Brandt er een lampje met een auto en een moersleutel? Dan is het tijd voor onderhoud. De meeste mensen laten hun auto op tijd onderhouden of doen het zelf.


Laag niveau van ruitenwisservloeistof voorruit

Er zit te weinig ruitenwisser vloeistof in het reservoir. Controleer het peil van de ruitenwisser vloeistof en vul het bij. Doorrijden zonder ruitenwisservloeistof heeft geen gevolgen voor je motor. Wel beperkt het in een aantal gevallen je zicht. Dit kan echt heel gevaarlijke situaties opleveren!

 

Brandstoflampje

Je brandstof is bijna op, dus tijd om te tanken. Nieuwere auto’s geven aan hoeveel kilometer je nog kunt rijden met de brandstof. Het is vervelend om stilstand te ervaren door een lege tank en op de snelweg is het ook nog eens strafbaar.

 

Water in brandstoffilter

Veel mensen weten niet wat het waarschuwingslampje betekent. Een benzinepomp met druppels erboven. Het betekent dat er te veel water in het brandstoffilter zit wat er uit moet worden gehaald.

Het beste is dit door de garage te laten doen omdat het systeem meestal ook moet worden ontlucht nadat het water is afgetapt of het filter is vervangen.

 

 

Vuil luchtfilter

Dit lampje betekent namelijk dat er een fout is met het luchtfilter. Deze is vies of wellicht zelfs verstopt. Door vervuiling van het filter verminderd de luchttoevoer naar de motor en dat heeft natuurlijk directe impact op de prestaties. 

 

Storing brandstofsysteem

Een storing in het brandstofsysteem wordt aangegeven door het gaan branden van het dashboardlampje brandstofsysteem (tankje met druppel eronder).

Deze storing kan duiden op problemen met:

  • Wervelkleppen
  • EGR klep
  • Roetfilter
  • Brandstofpomp
  • Turbo
  • Luchtmassameter
  • verstuiver

 

Het is belangrijk dat je zo snel mogelijk de foutcodes laat uitlezen door een garage of andere specialist die de daarvoor benodigde apparatuur en kennis! heeft.

 

Storing roetfilter (DPF)

Het roetfilterlampje op het dashboard brandt wanneer er iets is met het roetfilter. Een roetfilter wordt zo dicht mogelijk bij de motor in het uitlaatsysteem gemonteerd. Als dit verstopt is of kapot gaat kan de motor of het filter schade oplopen. Zaak is om bij zo snel mogelijk een garage het roetfilter te laten controleren. Bij het defect of verstopt raken van het roetfilter kan vermogensverlies van de auto optreden. Ander kenmerkend symptoom van een kapot roetfilter kan een hoog brandstofverbruik

 

 

 

Storing katalysator

Dit waarschuwingslampje geeft aan dat er een probleem is met de katalysator. Samen met de lambdasonde zorgt dit onderdeel voor het monitoren van de dampen die uit de motor komen. Een defect in dit onderdeel zal ervoor zorgen dat de ECU de mengverhouding iets anders zal berekenen, waardoor de auto minder efficiënt zal rijden.

Zodra dit lampje gaat branden, is het raadzaam om de lambdasonde door te laten meten, aangezien die ook voor het branden van dit lampje kan zorgen. 

 

 

Storing EGR

Wanneer dit lampje brandt is de EGR waarschijnlijk vervuild en moet je deze laten reinigen.

Een EGR Klep zit standaard op alle moderne dieselmotoren. Deze klep zorgt ervoor dat er een verlaging plaats vindt van de NOx uitstoot van de motor.

 

De symptomen van een vervuilde EGR Klep? De auto heeft minder trekkracht, stoot zwarte rook uit, het inlaatspruitstuk en roetfilter slaan dicht, hoger brandstofverbruik, een stotterende motor en een onregelmatige vermogensopbouw.

Mocht blijken dat de EGR Klep dusdanig kapot of versleten is dan kan de bestaande EGR Klep vervangen worden.

 

Temperatuurlampje

Dit waarschuwingslampje betekent meestal dat de koelvloeistof in de auto te warm raakt en de motor te heet wordt. Controleer de koelvloeistof. Als er te weinig koelvloeistof in het reservoir zit, vul het dan bij en check of er ergens een lekkage zit.

Let op: als de auto warm is, kan de koelvloeistof warm tot zeer heet  zijn. Open daarom nooit het reservoir als de motor nog heet is. Doe je dit wel, dan loop je het risico op brandwonden.

Wanneer je doorrijdt met dit lampje aan, kan je motor “aan de kook” komen en serieus beschadigen. Zorg dat de auto voldoende afkoelt voordat je weer verder rijdt en houd de temperatuur vervolgens in de gaten.

Share:

Whatsapp