Fijnstofmeting verplicht bij APK vanaf 01-01-2023
Vanaf 1 januari 2023 wordt er bij de APK gecontroleerd op de aanwezigheid en de juiste werking van het roetfilter. Tot en met 2022 werd er optisch gecontroleerd, dit wordt per 1 januari vervangen door een officiële fijnstofmeting door middel van een zogeheten “deeltjes teller”.
De deeltjestest is verplicht voor alle Euro 5 en Euro 6 dieselvoertuigen (APK1 en APK2).
Wanneer er te veel roetdeeltjes worden gemeten, heb je te maken met een dieselmotor die te veel roet uitstoot en hierop wordt afgekeurd.
Hierna is het belangrijk om de juiste diagnose te stellen.
Een roetfilter kan verstopt zijn, of helemaal niet meer werken. Het filter moet dan worden gereinigd of vervangen. Zowel het professioneel reinigen, als het vervangen van een roetfilter is vaak een kostbare zaak.
Maar er kunnen ook ander oorzaken zijn welke zorgen voor een te hoge uitstoot en dus afkeuring en/of motorstoringen. Voorbeelden hiervan zijn een lekke injector of een EGR-klep die vervuild is. Wanneer een EGR-klep vervuild is en open blijft staan, resulteert dit in een onvolledige verbranding, wat inhoudt dat er onherroepelijk een te hoge roetuitstoot volgt, wat meer roetdeeltjes tot gevolg heeft. Een hoge roetuitstoot kan ook komen doordat het mengsel niet juist is; te veel diesel of te weinig zuurstof. Het kan zomaar zijn dat dit door slecht of geen onderhoud wordt veroorzaakt, waardoor het filter te veel weerstand biedt en sterk vervuild is.
Hoe roet vervuiling, kosten en afkeuring te voorkomen
Het voorkomen van een vervuild roetfilter bespaart je veel ergernis, serieus geld en een afkeuring bij de APK.
Laten we beginnen bij het begin, tank een goede kwaliteit diesel en zorg dat je niet alleen korte afstanden rijdt, het regeneratieproces komt dan of niet op gang, of wordt niet goed afgerond. Tijdens een langere rit komt je motor op temperatuur en zal hij van tijd tot tijd regenereren (zelf het roetfilter reinigen).
We adviseren om regelmatig een preventieve dieselreiniger te gebruiken. De frequentie kan verschillen per product en wordt bij de gebruiksaanwijzing vermeld. Je kan dan het beste kiezen voor een system cleaner, dit brandstofadditief reinigt het gehele dieselsysteem. Kies hiervoor bijvoorbeeld de Eurol Diesel System Cleaner, of de Lindemann Service Cleaner Diesel. Om een goede vermenging met je brandstof te verkrijgen, voeg je eerst het additief toe en tank je daarna af.
Heb je al eens een foutmelding gehad voor DPF (Roetfilter) is het verstandig om een keer een specifieke roetfilterreiniger te gebruiken, de JLM Diesel Roetfilter Reiniger XL is dan een goede optie.
Is je brandstofsysteem gereinigd en rij je regelmatig kortere afstanden? Dan is het goed om preventief een additief te gebruiken wat het regeneratieproces ook bij lagere motortemperaturen in werking zet. Gebruik hiervoor de JLM Diesel DPF Regen Plus.
Bij het juiste gebruik van de goede additieven, gaat je auto zuiniger rijden, wordt je motor niet vervuild, heb je minder onderhoudskosten en helpt dit zeker om de periodieke APK inspectie te doorstaan.
Voor alle andere additieven kijk je op Oliehandel.nl/additieven.