Classic oils

classic car oil

Voor "classic cars", ook wel klassieke automobielen of oldtimers genoemd, dient er voor de motor en overbrengingen bijzondere aandacht te zijn. Zeker voor wat betreft oliën, vetten, antivriesproducten en additieven. Een classic car zit duidelijk anders in elkaar dan een auto met de hedendaagse technologie. Logisch dus dat een oldtimer andere olie nodig heeft dan een moderne auto uit deze tijd. Natuurlijk verschillen ook de classic cars onderling waardoor de gewenste viscositeit, zinkgehalte en fosforgehalte flink kunnen wisselen. De juiste olie is van cruciaal belang om alles gesmeerd te laten lopen. Maar welke olie is nu geschikt voor uw klassieker? Zo vindt u voor oldtimers bijvoorbeeld een Single-grade olie (ook wel Mono-grade olie genoemd) maar ook zogenaamde Multigrades.

Motorolie wordt geclassificeerd op basis van zijn viscositeit, wat eigenlijk aangeeft hoe snel het door de motor stroomt bij bedrijfstemperatuur. Dunnere oliën stromen sneller dan dikkere oliën, beide hebben voor- en nadelen ten opzichte van elkaar. Wanneer jij de viscositeit aanhoudt vanuit het fabrieksvoorschrift, zit je qua dikte van de olie helemaal goed.

De SAE (Society of Automotive Engineers) classificeert olieviscositeit met een cijfer. SAE 30-olie is bijvoorbeeld dunner dan SAE 40-olie en zal dus sneller stromen of vloeien. Een te dikke, of een te dunne olie (anders dan voorgeschreven door de autofabrikant) zal veelal direct of indirecte schade veroorzaken.

De aanduiding “Single-grade” staat voor olie die enkel te gebruiken is bij een constante omgevingstemperatuur. Bij een single-grade olie staat er maar één getal, dit getal staat aan de linkerzijde van de W in de viscositeitsklassering. Bijvoorbeeld 80W. Een single-grade wordt vrijwel uitsluitend gebruikt bij stationaire motoren of oldtimers. Wanneer je een single-grade gebruikt, zal dat in de hete zomer een andere viscositeit moeten hebben dan in een koude winter. Vroeger sprak men dan ook wel over een winter of zomerolie.

Veel vaker zien we echter de "Multi-grade". Dit is een type olie die het gehele jaar kan worden gebruikt. De olie is gemakkelijk te herkennen door de twee waarden aan weerszijden van de W in de viscositeitsklassering (bijvoorbeeld 20W50).

Een single-grade olie kan vaak wel vervangen worden door een multi-grade, beide zijn mineraal oliën, echter kan men niet alleen kijken naar de viscositeit. Het zinkgehalte en fosforgehalte zijn ook belangrijke factoren die mede de geschiktheid van olie voor een classic car bepalen.

Twijfelt u over de juiste olie voor uw klassieker? Gok dan niet! U neemt een onnodig risico welke kostbare gevolgen kan hebben. Informeer de documentatie van uw oldtimer! Heeft u deze niet, of komt u er zelf niet uit? Neem dan contact op met ons, wij zijn een merkonafhankelijke olieleverancier, die voor bijna iedere motor of versnellingsbak de juiste olie kan adviseren.

Oliehandel.be verkoopt speciale oldtimer-olie van bijvoorbeeld Millers, Eurol, Castrol, Penrite en  Kroon Oil Wij zijn niet alleen gespecialiseerd in oldtimer-olie of classic oil, maar hebben ook specifieke additieven, vetten en antivriesproducten, welke speciaal zijn gemaakt voor classic cars.

Share:

classic car oil

Whatsapp